Podstawy zarządzania i marketingu
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | FIR-SL>P-4 |
| Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
| Nazwa przedmiotu: | Podstawy zarządzania i marketingu |
| Jednostka: | Instytut Nauk o Ekonomii i Bezpieczeństwie |
| Grupy: |
Przedmioty dla semestru: 1, program: FIR-SL |
| Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Skrócony opis: |
Moduł przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: C1 kształtowanie umiejętności posługiwania się kategoriami nauki o zarządzaniu C2 zapoznanie z mechanizmami funkcjonowania zarządzanych organizacji C3 zapoznanie z metodami i technikami sprawnego zarządzania C4 kształtowanie praktycznych umiejętności stosowania metodyki racjonalnego zarządzania w organizacjach C5 uzyskanie wiedzy na temat roli i funkcji marketingu w przedsiębiorstwie C6 ukształtowanie u studentów kompleksowych umiejętności w zakresie stosowania instrumentów marketingowych C7 ukształtowanie u studentów postawy otwartości na nowe narzędzia marketing Wymagania wstępne: brak |
| Pełny opis: |
Treści programowe wykładu: 1. Istota i geneza marketingu. Charakterystyka i ewolucja zarządzania. 2h 2. Otoczenie i interesariusze przedsiębiorstwa. Strategia, misja, wizja i cele przedsiębiorstwa. 2h 3. Struktury organizacyjne, ich uwarunkowania i ewolucja. Władza i przywództwo w organizacji. Procesy decyzyjne w zarządzaniu. 2h 4. Instrumenty marketingu-mix. 2h 5. Cykl życia produktu i rodzaje innowacji w organizacji. 2h 6. Badania marketingowe: klasyfikacja i rodzaje. Segmentacja rynku i zachowania nabywców. 2h 7.Etyczny kontekst zarządzania. Kulturowy kontekst zarządzania. Globalny kontekst zarządzania. 2h 8. Informacja i komunikacja w zarządzaniu. Planowanie w procesie zarządzania, kontrola i badanie efektywności przedsiębiorstwa. 1h Treści porgramowe zajęć praktycznych: 1. Funkcje marketingu, jego zalety i zagrożenia. 2h 2. Strategia jako podstawowe narzędzie realizacji celów. Przeprowadzanie analizy SWOT na przykładzie konkretnej organizacji. 2h 3. Praktyczne formułowanie strategii dla danego przedsiębiorstwa na podstawie zebranych informacji i analizy SWOT; opracowanie celów strategicznych, domeny działania, przewagi konkurencyjnej oraz programów funkcjonalnych. 2h 4. Identyfikacja rożnych stylów kierowania i dostosowywanie ich charakteru do organizacji. 2h 5. Motywowanie w procesie zarządzania i kontrola organizacyjna; wybór narzędzi motywacyjnych w kontekście potrzeb organizacji. 2h 6. Zasoby ludzkie w organizacji – identyfikacja oraz ocena poszczególnych metod planowania i pozyskiwania kadr oraz umiejętności ich wyboru w kontekście potrzeb organizacji. 2h 7. Zarządzanie procesami interpersonalnymi i grupowymi; komunikacja w organizacji – wykorzystanie grup organizacyjnych w zarządzaniu; wskazanie na konflikt jako na źródło realizacji celu; rozpoznanie barier w komunikowaniu i zastosowanie odpowiednich metod w celu ich pokonania na przykładzie konkretnych sytuacji w firmie. 2h 8. Kontrola jako funkcja zarządzania - zrozumienie celu i znaczenia kontroli w kontekście zarządzania; identyfikacja poszczególnych obszarów kontroli oraz wybór formy kontroli stosownie do warunków w danej organizacji. 2h 9. Zarządzanie zmianą w procesie nowoczesnego zarządzania organizacją– zrozumienie potrzeby dokonywania i wprowadzania zmian, zastosowanie metody łamania oporu wobec zmian na konkretnych przykładach. 2h 10. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji w zarządzaniu. 2h 11. Analiza rynku i zastosowanie badań marketingowych w organizacji. 1h 12. Wybór rynku docelowego i pozycjonowanie. 1h 13. Planowanie działań marketingu-mix w organizacji. 2h 14. Opracowywanie elementów planów marketingowych. 2h 15. Prezentacje projektów 4h Metody dydaktyczne: Wykład: Wykład problemowy, dyskusja, gry dydaktyczne Zajęcia praktyczne: Metoda przypadków Metoda zadaniowa Metoda projektów Gry dydaktyczne Burza mózgów Metoda pokazu multimedialnego wraz z dyskusją Całkowity nakład pracy studenta potrzebny do osiągnięcia założonych efektów uczenia się w godzinach oraz punktach ECTS: godziny zajęć wg planu z nauczycielem 45h przygotowanie do zajęć 15h udział w konsultacjach 15h czas na napisanie opracowania pisemnego case study 16h Przygotowanie prezentacji multimedialnej 9h SUMA GODZIN 100h SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 4 |
| Literatura: |
Literatura podstawowa: · Griffin R.W. (2012) Podstawy zarządzania organizacjami, wyd. 2, PWN, Warszawa · Koźmiński, A.K. et al. (2013) Zarządzanie: teoria i praktyka. Wyd. 5, PWN, Warszawa · Kotler, P. et al. (2005) Marketing, Dom wydawniczy Rebis, Poznań · Mruk H., Pilarczyk B., Szulce H., (2007) Marketing. Uwarunkowania i instrumenty, wyd. AE, Poznań · Mazurek-Łopacińska, K. (2016) Babania marketingowe: metody, techniki i obszary aplikacji na współczesnym rynku, PWN Warszawa Literatura uzupełniająca: · Kotler, P. et al. (2016) Marketing 3.0: dobry product? Zadowolony klient? Spełniony człowiek!, MT Biznes, Warszawa · Żukowska, J. (2015) Marketing communication, Warsaw School of Economics, Warszawa · Benedek, A., Takacs-Gyorgy, K. (2014) Responsible management in the framework of market economy, International Journal of Contemporary Management. Vol. 13, nr 3, s. 8-20 |
| Efekty uczenia się: |
EU_01 Posiada wiedzę w zakresie funkcjonowania organizacji i zarządzania organizacją K_W01 K_W05 K_W07 EU_02 Posiada wiedzę w zakresie marketingu, zna podstawowe zasady i narzędzia marketingu K_W01 K_W08 EU_03 Zna zasady tworzenia, funkcjonowania i oceny przedsiębiorstwa, posiada wiedzę przydatną do zastosowania działań przedsiębiorczych K_W13 EU_04 Potrafi pozyskać dane i wykorzystać je w celu oceny otoczenia przedsiębiosrtwa, rozwiązuje praktyczne problemy i zadania z zakresu zarządzania i marketingu K_U01 K_U02 K_U05 K_U11 EU_05 Potrafi pracować w zespole i wypełnia zadania rozwijające kreatywność i przedsiębiorczość zgodnie z zasadami etyki K_K02 EU_06 Potrafi krytycznie oceniać odbierane treści K_K07 |
| Metody i kryteria oceniania: |
EU_01 Kolokwium, analiza projektów zaliczeniowych, obserwacja i rejestracja aktywności studenta na zajęciach Wykłady i ZP EU_02 Kolokwium, analiza projektów zaliczeniowych, obserwacja i rejestracja aktywności studenta na zajęciach Wykłady i ZP EU_03 Kolokwium, analiza projektów zaliczeniowych, obserwacja i rejestracja aktywności studenta na zajęciach Wykłady i ZP EU_04 Analiza projektów zaliczeniowych, obserwacja i rejestracja aktywności studenta na zajęciach ZP EU_05 Analiza projektów zaliczeniowych, obserwacja i rejestracja aktywności studenta na zajęciach ZP EU_06 Analiza projektów zaliczeniowych, obserwacja i rejestracja aktywności studenta na zajęciach Wykłady i ZP Warunki zaliczenia: Warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskanie pozytywnej oceny z zajęć praktycznych na podstawie: - prezentacji projektu praktycznego w grupach (2-3 osoby) - opracowania pisemnego case study - aktywności studenta na zajęciach, w tym udziału w działaniach praktycznych i dyskusjach. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną uzyskanych ocen cząstkowych. Wykład: zaliczone ZP, pozytywna ocena z kolokwium zaliczeniowego, minimum 50% punktów, aktywność studenta na zajęciach (3 plusy z aktywności - podniesienie oceny końcowej o pół stopnia w górę). SKALA OCEN dla kolokwium: bdb: od 90% do 100% db+: od 80% do 89% db: od 70% do 79% dst+: od 60% do 69% dst: od 50% do 59% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
| Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
wykład, 15 godzin
zajęcia praktyczne, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Justyna Dąbrowska | |
| Prowadzący grup: | Justyna Dąbrowska, Ewa Waliczek | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie (na ocenę)
wykład - zaliczenie (na ocenę) zajęcia praktyczne - zaliczenie (na ocenę) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
| Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
wykład, 15 godzin
zajęcia praktyczne, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | (brak danych) | |
| Prowadzący grup: | Justyna Dąbrowska, Ewa Waliczek | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie (na ocenę)
wykład - zaliczenie (na ocenę) zajęcia praktyczne - zaliczenie (na ocenę) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
ćwiczenia, 30 godzin
wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Ewa Waliczek | |
| Prowadzący grup: | Ewa Waliczek | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie (na ocenę)
ćwiczenia - zaliczenie (na ocenę) wykład - zaliczenie (na ocenę) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
ćwiczenia, 30 godzin
wykład, 15 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Joanna Miłoń | |
| Prowadzący grup: | Joanna Miłoń | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
zaliczenie (na ocenę)
ćwiczenia - zaliczenie (na ocenę) wykład - zaliczenie (na ocenę) |
Właścicielem praw autorskich jest Małopolska Uczelnia Państwowa im. rotmistrza Witolda Pileckiego w Oświęcimiu.
