Małopolska Uczelnia Państwowa im. rotmistrza Witolda Pileckiego w Oświęcimiu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy zarządzania i marketingu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: FIR-SL>P-4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy zarządzania i marketingu
Jednostka: Instytut Nauk o Ekonomii i Bezpieczeństwie
Grupy: Przedmioty dla semestru: 1, program: FIR-SL
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Moduł przedmiotu: podstawowy

Cele przedmiotu:

C1 kształtowanie umiejętności posługiwania się kategoriami nauki o zarządzaniu

C2 zapoznanie z mechanizmami funkcjonowania zarządzanych organizacji

C3 zapoznanie z metodami i technikami sprawnego zarządzania

C4 kształtowanie praktycznych umiejętności stosowania metodyki racjonalnego zarządzania w organizacjach

C5 uzyskanie wiedzy na temat roli i funkcji marketingu w przedsiębiorstwie

C6 ukształtowanie u studentów kompleksowych umiejętności w zakresie stosowania instrumentów marketingowych

C7 ukształtowanie u studentów postawy otwartości na nowe narzędzia marketing

Wymagania wstępne: brak

Pełny opis:

Treści programowe wykładu:

1. Istota i geneza marketingu. Charakterystyka i ewolucja zarządzania. 2h

2. Otoczenie i interesariusze przedsiębiorstwa. Strategia, misja, wizja i cele

przedsiębiorstwa. 2h

3. Struktury organizacyjne, ich uwarunkowania i ewolucja. Władza i przywództwo w organizacji. Procesy decyzyjne w zarządzaniu. 2h

4. Instrumenty marketingu-mix. 2h

5. Cykl życia produktu i rodzaje innowacji w organizacji. 2h

6. Badania marketingowe: klasyfikacja i rodzaje. Segmentacja rynku i

zachowania nabywców. 2h

7.Etyczny kontekst zarządzania. Kulturowy kontekst zarządzania. Globalny

kontekst zarządzania. 2h

8. Informacja i komunikacja w zarządzaniu. Planowanie w procesie

zarządzania, kontrola i badanie efektywności przedsiębiorstwa. 1h

Treści porgramowe zajęć praktycznych:

1. Funkcje marketingu, jego zalety i zagrożenia. 2h

2. Strategia jako podstawowe narzędzie realizacji celów. Przeprowadzanie

analizy SWOT na przykładzie konkretnej organizacji. 2h

3. Praktyczne formułowanie strategii dla danego przedsiębiorstwa na

podstawie zebranych informacji i analizy SWOT; opracowanie celów

strategicznych, domeny działania, przewagi konkurencyjnej oraz programów

funkcjonalnych. 2h

4. Identyfikacja rożnych stylów kierowania i dostosowywanie ich charakteru

do organizacji. 2h

5. Motywowanie w procesie zarządzania i kontrola organizacyjna; wybór

narzędzi motywacyjnych w kontekście potrzeb organizacji. 2h

6. Zasoby ludzkie w organizacji – identyfikacja oraz ocena poszczególnych

metod planowania i pozyskiwania kadr oraz umiejętności ich wyboru w

kontekście potrzeb organizacji. 2h

7. Zarządzanie procesami interpersonalnymi i grupowymi; komunikacja

w organizacji – wykorzystanie grup organizacyjnych w zarządzaniu;

wskazanie na konflikt jako na źródło realizacji celu; rozpoznanie barier

w komunikowaniu i zastosowanie odpowiednich metod w celu ich pokonania

na przykładzie konkretnych sytuacji w firmie. 2h

8. Kontrola jako funkcja zarządzania - zrozumienie celu i znaczenia kontroli

w kontekście zarządzania; identyfikacja poszczególnych obszarów kontroli

oraz wybór formy kontroli stosownie do warunków w danej organizacji. 2h

9. Zarządzanie zmianą w procesie nowoczesnego zarządzania organizacją–

zrozumienie potrzeby dokonywania i wprowadzania zmian, zastosowanie

metody łamania oporu wobec zmian na konkretnych przykładach. 2h

10. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji w zarządzaniu. 2h

11. Analiza rynku i zastosowanie badań marketingowych w organizacji. 1h

12. Wybór rynku docelowego i pozycjonowanie. 1h

13. Planowanie działań marketingu-mix w organizacji. 2h

14. Opracowywanie elementów planów marketingowych. 2h

15. Prezentacje projektów 4h

Metody dydaktyczne:

Wykład: Wykład problemowy, dyskusja, gry dydaktyczne

Zajęcia praktyczne: Metoda przypadków Metoda zadaniowa Metoda projektów Gry dydaktyczne Burza mózgów Metoda pokazu multimedialnego wraz z dyskusją

Całkowity nakład pracy studenta potrzebny do osiągnięcia założonych efektów

uczenia się w godzinach oraz punktach ECTS:

godziny zajęć wg planu z nauczycielem 45h

przygotowanie do zajęć 15h

udział w konsultacjach 15h

czas na napisanie opracowania pisemnego case study 16h

Przygotowanie prezentacji multimedialnej 9h

SUMA GODZIN 100h

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 4

Literatura:

Literatura podstawowa:

· Griffin R.W. (2012) Podstawy zarządzania organizacjami, wyd. 2, PWN, Warszawa

· Koźmiński, A.K. et al. (2013) Zarządzanie: teoria i praktyka. Wyd. 5, PWN, Warszawa · Kotler, P. et al. (2005) Marketing, Dom wydawniczy Rebis, Poznań

· Mruk H., Pilarczyk B., Szulce H., (2007) Marketing. Uwarunkowania i instrumenty, wyd. AE, Poznań

· Mazurek-Łopacińska, K. (2016) Babania marketingowe: metody, techniki i obszary aplikacji na współczesnym rynku, PWN Warszawa

Literatura uzupełniająca:

· Kotler, P. et al. (2016) Marketing 3.0: dobry product? Zadowolony klient? Spełniony człowiek!, MT Biznes, Warszawa

· Żukowska, J. (2015) Marketing communication, Warsaw School of Economics, Warszawa

· Benedek, A., Takacs-Gyorgy, K. (2014) Responsible management in the framework of market economy, International Journal of Contemporary Management. Vol. 13, nr 3, s. 8-20

Efekty uczenia się:

EU_01 Posiada wiedzę w zakresie funkcjonowania organizacji i zarządzania organizacją K_W01 K_W05 K_W07

EU_02 Posiada wiedzę w zakresie marketingu, zna podstawowe zasady i narzędzia marketingu K_W01 K_W08

EU_03 Zna zasady tworzenia, funkcjonowania i oceny przedsiębiorstwa, posiada wiedzę przydatną do zastosowania działań przedsiębiorczych K_W13

EU_04 Potrafi pozyskać dane i wykorzystać je w celu oceny otoczenia przedsiębiosrtwa, rozwiązuje praktyczne problemy i zadania z zakresu zarządzania i marketingu K_U01 K_U02 K_U05 K_U11

EU_05 Potrafi pracować w zespole i wypełnia zadania rozwijające kreatywność i przedsiębiorczość zgodnie z zasadami etyki K_K02

EU_06 Potrafi krytycznie oceniać odbierane treści K_K07

Metody i kryteria oceniania:

EU_01 Kolokwium, analiza projektów zaliczeniowych, obserwacja i rejestracja aktywności studenta na zajęciach Wykłady i ZP

EU_02 Kolokwium, analiza projektów zaliczeniowych, obserwacja i rejestracja aktywności studenta na zajęciach Wykłady i ZP

EU_03 Kolokwium, analiza projektów zaliczeniowych, obserwacja i rejestracja aktywności studenta na zajęciach Wykłady i ZP

EU_04 Analiza projektów zaliczeniowych, obserwacja i rejestracja aktywności studenta na zajęciach ZP

EU_05 Analiza projektów zaliczeniowych, obserwacja i rejestracja aktywności studenta na zajęciach ZP

EU_06 Analiza projektów zaliczeniowych, obserwacja i rejestracja aktywności studenta na zajęciach Wykłady i ZP

Warunki zaliczenia:

Warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskanie pozytywnej oceny z zajęć praktycznych na podstawie:

- prezentacji projektu praktycznego w grupach (2-3 osoby) - opracowania pisemnego case study - aktywności studenta na zajęciach, w tym udziału w działaniach praktycznych i dyskusjach. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną uzyskanych ocen cząstkowych.

Wykład: zaliczone ZP, pozytywna ocena z kolokwium zaliczeniowego, minimum 50% punktów, aktywność studenta na zajęciach (3 plusy z aktywności - podniesienie oceny końcowej o pół stopnia w górę).

SKALA OCEN dla kolokwium:

bdb: od 90% do 100%

db+: od 80% do 89%

db: od 70% do 79%

dst+: od 60% do 69%

dst: od 50% do 59%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
wykład, 15 godzin więcej informacji
zajęcia praktyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Dąbrowska
Prowadzący grup: Justyna Dąbrowska, Ewa Waliczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie (na ocenę)
wykład - zaliczenie (na ocenę)
zajęcia praktyczne - zaliczenie (na ocenę)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
wykład, 15 godzin więcej informacji
zajęcia praktyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Justyna Dąbrowska, Ewa Waliczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie (na ocenę)
wykład - zaliczenie (na ocenę)
zajęcia praktyczne - zaliczenie (na ocenę)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Waliczek
Prowadzący grup: Ewa Waliczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie (na ocenę)
ćwiczenia - zaliczenie (na ocenę)
wykład - zaliczenie (na ocenę)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Miłoń
Prowadzący grup: Joanna Miłoń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - zaliczenie (na ocenę)
ćwiczenia - zaliczenie (na ocenę)
wykład - zaliczenie (na ocenę)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Małopolska Uczelnia Państwowa im. rotmistrza Witolda Pileckiego w Oświęcimiu.
ul. Maksymiliana Kolbego 8,
32-600 Oświęcim
tel: +48 33 843 06 91 https://uczelniaoswiecim.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0